Document Type : Original Article
Authors
1 Professor of the Department of General Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
2 Master's degree in educational psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
3 Master's degree in educational psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran.
Abstract
Keywords
Main Subjects
Article Title [Persian]
Authors [Persian]
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش خودتنظیمی شناختی، فراشناختی و حمایت اجتماعی در پیش بینی اضطراب امتحانی می باشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی، از لحاظ هدف جزو پژوهش های کاربردی و از نظر ماهیت جزو پژوهش های کمی است. جامعه آماری شامل 1200 نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال 1402 می باشد که 291 نفر با نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های حمایت اجتماعی، اضطراب امتحان فریدمن و جاکوب و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزارSpss استفاده گردید. یافته ها نشان داد اضطراب امتحان با مولفة خودتنظیمی شناختی (01/0p< ، 690/0- r=) و مولفة خودتنظیمی فراشناختی (01/0p< ، 190/0- r=) از خودتنظیمی، همبستگی منفی و معنی دار و با مولفة حمایت خانوادگی (01/0p< ، 390/0- r=) و حمایت دوستان (01/0p< ، 720/0- r=) از حمایت اجتماعی همبستگی منفی و معنی داری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد خودتنظیمی شناختی و فراشناختی نمی توانند به صورت معنی داری اضطراب امتحانی دانشجویان را پیش بینی نمایند امّا حمایت های اجتماعی توانست به صورت معنی داری اضطراب امتحانی دانشجویان را پیش بینی نماید. با توّجه به نتایج پیشنهاد می شود که دانشگاه ها، مراکز تعلیم و تربیت به خودتنظیمی شناختی و فراشناختی در افراد توجّه ویژه ای داشته باشند تا کنترل و کاهش اضطراب تحقق یابد، همچنین خانوادهها و دوستان به عنوان عاملی بسیار موثر در زندگی دانشجویان به حمایت های اجتماعی مورد نیاز آنها بپردازند تا موجب کاهش اضطراب امتحانی شوند.
Keywords [Persian]